7.11.12

بصمتي الأولى

بوست شخصي عن إنجازات صغيرة مش هتهم حد...:)
أدون لأجلي كي لا أنسى فقط..متضيعش وقتك هنا



أنتِ إزاي عظيمة كده؟
من غيرك مكنتش بقيت أنا ،ومكنش حد جاب سيرتي في مدرستي القديمة بسبب إنجازات أنتِ المحرك ليها،
أنتِ اللي آمنتِ بيا وأنا ولا حاجة ، مجرد بنت عادية محولة من مدرسة تانية ، متعرفش أي حاجة عن قدراتها بس كانت عارفة إنها بتحب الرياضة و مادة التكنولوجيا عشان بتخليها تفكر وتخترع حاجات ، وبعدين عملت أسانسير بمجهودها الذاتي ومكنش فيه حد بيساعدها لحد ما أنتِ جيتي وشوفتي إنها استثنائية ! مكنتش عارفة إنها استثنائية خالص الحقيقة !.بعدها تبنيتي البنت ديه ودخلتيها مسابقات واتحادات وكنتِ بتحمسيها طول الخط حتى بعد ما مشيت ومبقاش ليكي مصلحة ، بيني وبينك هي طول عمرها بتحتاج حد يحمسها عشان بتبرد بسرعة من الإحباطات وأنتِ كنتِ الأروع في الموضوع ده ..ومن هنا بدأت الحدوتة ، حدوتة الشخص اللي بقت عليه دلوقتي.
ممتنة ليكِ والله ممتنة للأبد وسأظل كده لحد ما أموت ، أنتِ شوفتيني وأنا مبنساش حد بيشوفني ..

...........
 كأنك مش موجود بس لسه فاكرينك وأعمالك اللي سايبها متقدرة ، لسه كلهم فاكرين إنك كنت هنا .

...........

النهارده حققت حلمي ،حسيت إني سيبت بصمة في مكان كنت فيه ، باختصار سوبر ستار بسبب حاجات عملتها من 4 سنين،
أنا فخورة بنفسي بجد..فخورة بأخلاقي ساعتها وربنا ردهالي دلوقتي..

.......... 

كنت فخورة لما قلت ال Talk بتاعتي وايه حلمي، واللي وصلتله لحد دلوقتي ، متخيل إني وقفت وأتكلمت قدام جموع وناس من اليونيسكو واليونيسيف ومديرين كُبار ومخفتش ثانية وأرتجلت كل الكلام كل حرف كنت مؤمنة بيه ، وفجأة لقيت نص المدرسة من كل السنين ملمومة عليا وبيكلموني بحماس ، لاقيت نفس التوهة ونفس الطاقة اللي كانت عندي وقتها..وكاميرات بتصور وكلام وكلام ودفا..كنت دفيانة..وحسيت إني كبيرة اوي..

كنت هطير من السعادة لما بنوتة في إعدادي جت وقالت لي أنا عملت أسانسير زيك...ممكن تساعديني وتقوليلي الموتور أشغله ازاي ، أنا ممكن أوريهولك وتشغليه معايا تاني؟ ساعتها حسيت نفسي كبرت اوي ولما كنت زيها مكنش فيه حد أسأله زي ما هي سألتني ، واتفقنا اني هساعدها..
ده غير البنت اللي جت تكلمني وعينيها دمعت مرتين وكانت بتعيط عشان عاوزة تبقى حاجة بس مش عارفة ايه هو الشيء الــ Unique بتاعها ، أخدت وقت عشان أفهمها إن الدنيا كبيرة وإنها هتلاقي الشيء ده..كان نفسي أحضنها اوي بس حسيت أنه مش ملائم اهمل الناس التانيين اللي واقفين بيكلموني بحماس والتفت لوحدة بس مع انها كانت محتاجاني اوي فسيبتلها رقمي ..
...........

عارف يعني إيه تبقى قدوة لناس في غيابك ، عارف يعني إيه حد يقولك أنا نفسي أبقى زيك ، فتبصله وتقوله لأ ... أنت هتبقى أحسن مني مش زيي..

...........

كانوا ماسكين فيا أنا وآلاء ومش عاوزين يمشوا ، ملحقتش أسلم على بتوع اليونسكو ومكنش فارق معايا اوي بصراحة ، كنت موجودة مع اللي محتاجيني =)

..........

المدرسين اللي لسه فاكرينا وفاكرين الانجازات الصغيرة اللي طلعت كبيرة اوي
وزكريات زكريات زكريات...الكابتشينو اللي لحد دلوقتي مشربناهوش
أول ظُلم بيِّن شوفته في حياتي في المسابقات ، 
وأغنية مايلي سايروس اللي غنيتهالهم في امتحان الإنجلش في المسابقة عشان اثبتلهم استخدام other
اول امتحان رياضة اجيب فيه درجة وحشة وأقرر إني هنجح فيها اوي وابقى شاطرة.
أول واحدة قالت لي أنتِ هتدخلي هندسة .
أول تيم وورك اشتغل معاه وأثق فيه ونشيل بعض بجد ، كنا الفريق الأعظم في تاريخي الطويل مع التيم وورك.

دفا ودفا ودفا
صور وأسماء وأرقام تليفونات وإيميلات ..تحذيرات من توزيع رقمي الشخصي، بس مهمنيش ..عيون منورة وفرحانة
أنا مبسوطة ومش عارفة أبطل ابتسم لدرجة إن عضلات وشي وجعتني =)

أنا سبْت بصمة في مكان كنت فيه.. أنا نجحت بجد !! أنا كويسة الحمد لله الحمد لله الحمد لله...

...........

وده هيؤدي لقرار عظيم السنة الجاية..انا لازم أدخل الــ Juniors ، عشان أبقى الــ Mentor لناس أكتر من كده ، أبقى الحد اللي كنت محتاجاه لما كنت زيهم بس مكنتش محظوظة عشان ألاقي الحد ده...

............

كتبت المشاعر العظيمة ديه : رضوى طارق ، الأوفر حظاً ونصيباً في هذا الكون.
الحمد لله =)