16.4.13

رغي وأشياء كده وكده


القادم مجرد هري وهلاوس محتاجة تخرج عشان ورايا شُغل ومشروع وريبورت وكويز ونوم مبيجيش 
نصيحة أخوية.. لف وارجع تاني :)
...............................



مش وجود زمايلنا في السجن دلوقتي وهما متبهدلين وموجوعين ومتهمين ظلم..مش وجودهم ووجود ناس تانيين بتحضر المحاضرات ورافضة الإضراب ومتعايشة ولا أكن زميله اللي ف البينش جمبه مش بيحضر غصب عنه ..
مش العيّا ولا البرد ولا الفلسفة والكتب والزحمة مش صراع نيتشه مع ربنا ولا صراعات الأديان ولا مشكلتي مع البي آر..ولا حاجة من دول كانوا الحدث الأكبر أهمية. 
"أنا حلمت بيك"..وده بغبائي البشري الغير عقلاني كان الحدث الأكثر أهمية في اليوم ،
اللي كان للأسف أهم من عمرو ربيع وأحمد لطفي ومصطفى سيد...زمايلنا 

سيبك انت..الحلم كان واقعي لدرجة انه خلص وانا نايمة وصحيت فاكراه..وبفتكره طول اليوم وانا بجيب شاحن ال ام بي 6 وبدي للراجل الفلوس.. ولما الصيدلي أداني دوا غير اللي انا عاوزاه اصلاً..وانا بكلم البنت اللي اتصلت بيا عشان الميتنج..وأنا بلبس طرحة مش لايقة ع الطقم في الأساس !..

عزيزي..أنا بسير على خطى ثابتة نحو تفجير البرج الأخير اللي فاضل لي بسبب حلم سخيف ،مما يوضح مدى سذاجتي اللامتناهية واللي بتفاجئني يوماً بعد يوم.

....

لما قعدنا على الأرض في دايرة قررت أطمن على ميم واقول له يسوق على مهله...كلمت ميم ونسيت اقول له اللي بكلمه عشانه اصلاً!! 
بعد ما قفلت لاقيتهم بيقولولي احكيلهم حدوتة مفيهاش عُمق اوي .. كان في بالي حدوتة الزعيم الصيني اللي بدأ 7000 ثورة و ولا واحدة فيهم نجحت..كنت عاوزة اقول لهم اننا فضلنا 18 يوم في التحرير وفضلنا نضغط لحد ما النظام مشي.. كنت عاوزة أقولهم يكملوا ،الـ 7000 ثورة عمرهم ما نجحوا لأنه مكملش فيهم للآخر..كان ممكن أحكيلهم كمان عن جيفارا وعن المباديء الانسانية المجردة ، كان ممكن اقول كلام كتير بس مقُلتش..
ساعتها افتكرتني وأنا بقول لميم إني خايفة أكون من الناس العاديين وإني خايفة من إني أبقى منافقة..اوي
النهارده برغم رداء الشجاعة "خُفت" و"سكت" وده أكبر سبب يخليني أتأكد إني من الناس العاديين يا ميم..
واحنا الاتنين متفقين اننا بنكره بعض من زمان بس ممكن تكرهني اكتر دلوقتي :)
  
.....

هم عادة ما يذهبون ، ويتركون لنا قصص مجسدة في قصص وحكايات ، في الأغلب لا ترتبط بهم أو تعكس حقيقتهم ، بل هي جميلة بقد ما كنا جمال في حبهم ، وقدر ما كانت الحياة ملونة في أعيننا ..*


.....

يمكن محتاجة أبطل إحساس بالذنب على الكلام اللي مبيتقالش،
يمكن محتاجة أسامح نفسي وأغفر أكبر غلطة في حياتي ..
أنا نفسي أسامحني جداً، 
بس مش عارفة !

.....

ديوان الزمالك بقى كده امتى وازاي.. أول ما دخلته اتصدمت..يمكن مشوفتوش من مدة طويلة ..بس ازاي ملامحه اتغيرت تماماً ، مبقاش زحمة ، مبقتش كتب الأطفال حواليا، مكان انيس منصور مبقاش هو هو والرفوف اللي ف النص اتشالت..الدفا راح والتكييف كان برد بزيادة..ازاي عملوا حاجة زي كده..
هتسألني : وسكتي على الكارثة ديه؟ هقولك لأ .. فشر
مسكت الايفاليويشن فورم بالعربي والانجليزي وكتبتلهم انا عاوزة الديكور القديم يرجع تاني لو سمحتوا..باللغتين اللي بعرف اتكلمهم ولو كنت اعرف فرنساوي كنت كتبتلهم رجعولي الزحمة من تاني ، الدنيا كده بقت لا تطاق عندكم..والناس كانوا قاعدين عادي أكن ده الطبيعي..
مليت الفورم وانا مش متأكدة نهائي من اللي بيحصل.. تفتكر ممكن حد يسمعني؟!

....

حتة على جمب كده :


-عاوزة أحكي عن طنط زيزي..لازم احكي عنها.
-هو مكنش بالمعنى ده.. هو انا مش عارفة اسميه ايه.. اسميك ايه؟
-انا مش  مفروض اسامح حد يخيليني اعيط ادام الناس على فكرة :(...
-مفتقداك.. يعني نو بيج ديل ، هي فيري بيج ديل ، بس يعني مش محتاجة حد كمان يفهمني غلط.
-عزيزتي ميرا.. نداء استغاثة ، مش طارئة اوي بس هي استغاثة وصدمة وحاجات كتير فوق بعض.
-أكمِّل ولا أفكس؟ اروح فين طيب لو فكست؟ مش فاكرة الأسباب ، بس فاكرة اني قلت في الانترفيو لو اللي بيحصل دلوقتي ده حصل -انا مش هكمل.. والغريب اني عندي رغبة أكمل.. رغم ان اللي حصل حصل!
-الناس بتغلط..بس برضه انا مش هبقى زيهم لازم افتكر ده.
-حاسة ان الحاجات والناس مصممين يوقعوني في أكتر الأوقات الكريتيكال ف حياتي.. حاسة بانعدام الشهية على الحياة..أين ذهبت البهجة يا جدعان !
....

عن نظرة اليوم... ده أنا وانا عاوزة أقول لكم أنتوا صفوة حثالة المجتمع ، وأنا بكرهكوا من أعماق أعماقي لو بتسألوا بصفة شخصية ، اما بالنسبة لصفة المصحلة المشتركة أو الفردية... ففي الحالة ديه ، أنا بكرهكوا أكتر ، وشكراً  :)


............
وعشان وعدت ميرا ممكن تسمعوها وهي بتقول ابتسامة زرقاء من هنا

* بسمة العوفي