5.8.19

خوف/غضب


وفقا لروبرت بلوتشيك، مشاعر البشر الكتيرة ممكن تتصنف ل8 أنواع أساسية: الخوف، الغضب، الحزن، الفرح، الاشمئزاز، المفاجئة/عدم الاستعداد، الثقة، التوّقع الإيجابي لحدث بعينه.

المشكلة إن العواطف كمعاني..زيها زي الكلمات، ملهاش مسطرة تتقاس، الكيميا اللي في المخ مش كفايا، جزء من تعريفنا للكلمات أو المشاعر هي تجاربنا الشخصية...يعني ممكن تفسير كلمة خوف عندي يكون مختلف عن الشخص اللي قاعد في المكتب اللي جنبي وهكذا...مفيش تعريف معين، هي حاجات اتفقنا عليها كده ضمنيا بس منقدرش نقول انها نفس الحاجة، حتى لو العقل بيعمل نفس الآكشن في افراواته لهيرمونات معينة، فالعقل نفسه مختلف من شخص للتاني ومحفزاته متباينة.

ليه بفكر في المشاعر في ليلة صيفية بعد يوم مرهق؟ عشان أقول إن أكتر شعور بيسبب لي الخوف لما بشوف شخص قريب مني غضبان... مفيش حاجة بخاف منها قد وقوفي قدام حد وأنا مش متأكدة لو أخدت أي خطوة هو هيحس بإيه تجاهها...طيب لما الاقيه غضبان أسيبه؟ ولا أفضل موجودة؟ طب أعرض مساعدة؟ أقول كلام داعم؟ أبسط الدنيا؟ كل الاوبشنز المتاحة بيرتبط بيها بروبابيليتي عالية للانفجار فيا...فبخاف جدا.
جايز عشان وقفت كتير وبصيت في عين اللي بحبهم وهما غضبانين عشان يشوفوني، ومشافوش، ووجعوني! وتانيين ملحقتش حتى أبص لهم في عينيهم كنت بستخبى وغضبهم غرقني...

 شعور الغضب بيربكني وبعجز في التعامل معاه، وبيجيب مشاكل للناس خصوصا لو بيعتمدوا الحلول أو الآكشنز السريعة الراديكالية... أعتقد إني مش شخص غضبان الفترة دي لكن كبيرفيكشنست بغضب كل مرة توقعاتي بتخيب..وتوقعاتي خابت عن نفسي في التعامل مع غضب اللي بحبهم.