4.1.15

للتذكِرة: كله بيروح في يوم

هذا البوست والصورة حاجات شخصية للغاية، عشان تاني مرة لما أغرق في حفرة اكتئاب مستمرة لشهور، أعرف إن ربنا بيجبُر الغلابة اللي زيي.
ف الأول وفي الآخر الحمد لله على نعم الحب/الخوف/الرضا/القُرب/البيوت الدافية/النسيان.


أنا حاسة إني خفيت..
مكنتش عيانة
بس كنت تقيلة
دمي كان تقيل
قلبي كان تقيل
كلامي كان بيتحشر وهو طالع عشان تقيل
التروما أثرت عليا  من كذا ناحية.. عاطفيًا وجسديًا ونفسيًا وكل حاجة فيها "يـاً" في الآخر.
كنت فاكرة إني مش هخف تاني..
هفضل شايلة حِمل العالم لوحدي
هفضل عاجزة عن الخروج من الدايرة وأرجع أشوف الحاجات "حلوة"
مش هعرف آخد بالي من اللي بحبهم عشان أنا بالكاد واخدة بالي من نفسي
ثم بطلت أدور على الايام اللي "كنت" مبسوطة فيها
وصدقت إن مصدر السعادة اللي  ماتوا وخلاص الحياة استمرت
دي كانت اصعب لقطة... الأصعب على الاطلاق.
أصعب من إني أسيب نفسي تقع تاني بين إيدين ناس تانيين وأنا عارفة إنهم ممكن يكونوا مصدر أذى من جديد.
ناس بيدفعوا تمن أخطاء الناس اللي قبلهم من اللي بنعمله فيهم
ناس شايفين أقل جزء من خوفنا بوضوح؛ الخوف من الظروف والقدر
ومش شايفين خوف الروح وشروخها.

خفيت ولسه خايفة، خايفة عشان عندي كتير اوي ممكن اخسره، وده مُطمئن، الخوف مُطمئن.

أنا كويسة... بعد فترة طويلة اوي حسيت فيها إني مستحيل أبقى كويسة تاني.
كويسة مع إني بخسر صحاب، ومبلاقيش ردود فعل كافية، وعادي لسه بكتئب...وبحس اني لوحدي..وبنام معيطة 
وبتضايق من مواقف مبعرفش أحكيها.
كويسة وبعرف أساعد اللي حواليا والقريبين يبقوا كويسين، حتى لو ده هيتطلب قلمين في الأول عشان يفوقوا.

الحب علاج... الحب بيخفف...أعراض الوقوع في الحب بتخفف.
حتى لو موقعناش فيه، حتى لو فضلنا واقفين ع السور مش عارفين ننط.
و حتى...لو عمرنا ما نطينا.


..............