30.10.14

مخاوف خاصة تحت بند كبرنا يا أمي




صحيت بدور انفلونزا كنت حاسة ببوادره من قبليها بيوم.. من ساعة ما عطست في محاضرة الـ Probability وضحكت، فوفو سألتني هو العطس بيضَحَّك.. قلتلها انا بحب اعطس اوي!
في اللحظة اللي بعديها الدكتور خرج برا السياق وقال لنا منكتمش عطسة أبدًا وإن للعطس 300 فايدة.. فبصيت لفوفو وضحكنا لحد ما المحاضرة خلصت.

إحساسي بالحرارة مش مظبوط وده تطلب اني البس كارديجان ع البيجامة وافك شعري عشان وداني وقفايا يجسوا بالدفا..
ثم عملت كوباية ينسون وقعدت اقرا "البنت اللي مليانة ديفوهات" لحد ما عقلي يفوق ويسمح لي افتح أي مذاكرة تعوض اني مش هنزل م البيت النهارده.. كنت بقرا وانا مش متأكدة بالظبط من احساسي -غير احساس الصداع وحرقة الزور والجيوب الانفيه طبعا- احساسي تجاه اللي بيدور معايا وحواليا..

من ييجي شهر كنت قاعدة مع سوو ومروة..في اللحظة دي اكتشفت إن كلامنا بقى شبه الستات المطلقين.. وانا مبحبش نوعية الاحاديث دي.. سوو بتفكر ف الناس اللي بيتقدمولها.. مروة بتشجعها.. وأنا بطلع خوفي من الدنيا عليها وبقولها مش دلوقتي..
كررت رفضي للفكرة لحد ما فجأة طلعوا فيا عشان يقولولي إنها خلاص هتتخرج السنادي -بما ان كليتها الوحيدة 4 سنين فينا- وإنها متعرضة لضغوط كتير من أهلها وكليتها خصوصا انها كلية بنات ومن دماغ الناس وتفكيرهم المهبب.

حاولت أفهمهم إني مش مقتنعة بإن حد مش عارف نفسه ممكن يربط مصيره بمصير حد تاني قبل ما يعرف هو مين وعاوز ايه م الدنيا... فيه حد قال لي ف مرة ان ده كويس عشان كده هتكبري مع حد وتكتشفوا نفسكوا وانتوا سوا.. بس مستوعبتش.. 
some people when they grow.. they grow apart.
يمكن لو مقتنعة إننا في مجتمع متسامح كفايا مع الأخطاء كنت وافقتهم... لكن ده مش المكان اللي احنا فيه. يبقى ليه نجازف ف بلد ومجتمع بيفضّل اننا نعيش تُعسا عن اننا نغلط ونعترف بغلطنا ونرجع نصلح الغلط ده.. وقت مانجري على سعادتنا بنلاقي نص العالم بيواجهنا بدون مبررات!

من قريب..واحدة صاحبتي/قريبتنا اتجوزت وهي ف سني تقريبا وعاشت مع راجل 6 سنين 
آخر 4 سنين منهم وزنها زاد.. كانت حاسة بالاكتئاب طول الوقت لحد ما شبعت ادوية وعلاج نفسي.. الموضوع اخد منها 4 سنين عشان تستوعب ان الجواز من الشخص ده هو اللي قاتلها كده..
ولما خدت قرار بانها تسيبه الناس مهتموش بسعادتها... كل التعليقات اللي كنت بسمعها من وراها "وهو الطلاق حاجة تفرح..جاتها خيبة!!"
ايوه بتفرح والله العظيم شوفوها وهي منورة ع الآخر وبعد ما بقت شغالة ف شركة تسويق وبتضحك بعد ما نسيت شكل ضحكها من وقت طويل وانتوا تعرفوا اد ايه هي عملت الصح.

فـي الكتاب ريهام كانت بتقول ان فيه نوع من البنات ممكن نحطهم تحت بند "علي ابن الناس الكويسين" اللي الحياة بتمشي معاهم بسلاسة.. هيتخرجوا يشتغلوا وييجي عرس حلو فينبسطوا!

الامان عند النوع ده من البنات شيء وارد جدا عشان ملهمش غير دواير صغيرة محدودة.

سوو مش بتنتمي للناس دول.. سوو عندها احلام وتقدر تنفذها لأنها اشطر واحدة شوفتها في مجالها ..مينفعش راجل ييجي يموّت كل ده ويبقى عاوزها تقعد ف البيت ومتكملش الدبلومة اللي نفسها فيها لمجرد انها نفسها تبقى علي ابن الناس الكويسين..

ماشي انا بخاف.. بخاف على صحابي زي ما بخاف على نفسي.. وبهرب زي ما بزقهم بعيد عن الخطر وده ممكن يكون غلط.. عشان هاخد وقت طويل على ما اوصل لستيدي ستيت واحس بالثقة والأمان 

ماشي انا بخاف من الجواز.. ومن مسئوليته.. وبصحى في ايام كتير نفسي اشبط ف هدوم حد كبير واقوله لو سمحت خد بالك مني النهارده.. فازاي ممكن ابقى قوية كفايا عشان اشيل مسئولية حد كمان واساعده يبقى احسن وانا مش عارفة انا عاوزة ايه لسه؟! وللأسف الواقع بيقول اني مش زي البنات دول اللي ممكن يرضوا بنومة كويسة كل ليلة وهما حاسين بالأمان ومبيفكروش ف ابعد من اللي معاهم.

انا مخيفة.. انا بخوفني شخصيا.. وبخوف صحابي مع اني مش مفروض اعمل ده.. الموضوع مش بالبساطة دي أبدًا..
عزيزتي سوو.. انا مش ضد فكرة الجواز نفسها بالعكس.. انا بس محتاجة افكرك انك "محتاجة" تحسي بقيمة حياتك..زي ما محتاجة تخلصي من زن الناس ومناخيرهم اللي بيحشروها في كل ثانية بتلبسي حلو فيفتكروا ان فيه حد في حياتك..ملعون ابوهم كلهم..
محناش "علي ابن الناس الكويسين" ..احنا اشطر اتنين بنعرف نطلب دليفري ونخليه يطلع لنا فوق السطوح ، ونعافر عشان نقول للي بيشدونا تحت إننا بنعرف نطير.