19.10.14

دراما كوين..وعادي يعني!

انا واحدة دراما كوين وقررت اكتب البوست ايمانا مني إن الدراما كوينز أندرريتيد ف البلد دي ، أو عشان السيميوليتور بايظ، ومعنديش طاقة اذاكر ويفز كحل بديل وناقص نص ساعة على ميعاد نومي :3



انا تيبيكال دراما كوين بتشعبط في اي لحظة انبساط او قعدة حلوة عشان ابقى كويسة.. مش هكدب عليك.. دايما بتألش مني 
الداراما كوينز أغلبهم بينبسطوا بأفعال داخلية مش خارجية زي ما انت عارف!

انا تيبكال دراما كوين يعني ممكن اصحى الساعة 4 الفجر على حلم وحش.. اعيط شوية وأكمل نوم وانا بعيط فاقوم عينيا مورمة الصبح ومش عارفة ألبس العدسات.. وامشي بوزي شبرين لحد ما حد يجر شكلي ويضحكني فمبطلش ضحك.

ممكن اتنح.. زي ما هو حاصل معايا من الاسبوع اللي فات..بدون اسباب.. ممكن احس بوحدة مفاجئة وانا قاعدة وسط ناس بحبهم.. ممكن احاول ابقى اجتماعية وانا في العمق عارفة ان ديه مش حتتي خالص.. وفي كل مرة بفشل باخد جمب جوايا وادخل فقاعتي واسأل نفسي هي الامور كانت ممكن تبقى اهون لو انت هنا هنا؟
ولّا ممكن تبقى اصعب عشان هتشوفني متطلبة وعندية وخوّافة وفيا العِبر وفوق ده كله... دراما كوين!

ممكن ييجي ف بالي حاجات حلوة حصلت زمان وافتكر الناس اللي مشيوا فقلبي ينقبض فجأة.. واحس ان كل علامة متسابة ف قلبي من اللي دخلوه وغيروا الديكور بتاعه وبعدين- هوووووووب- طاروا لسه موجودة بنفس العمق.. مبقيتش اجيب سيرتها صحيح ،بس هي عاملة زي الكدمات، سكونها ميمنعش اننا لما بنضغط عليها ...بتوجع

انا تيبكال دراما كوين.. مقتنعة اني مش عارفة اكتب لنفس السبب اللي مش عارفة اشتغل عشانه لنفس السبب اللي مخليني بسرح بشكل وحش وبرّكب CTA بدل المترو وانا مروحة عشان بييجي فاضي ومفيهوش ناس دايما ... حاسة ان كل حاجة فيا متقيدة وكل الخطوط الحمرا بقت Bold والخوف بيزيد منها مش بيقل.

انا تبيكال دراما كوين كل ما بفتكر صلاح جاهين،أول حاجة بفتكرها إن كان عنده اكتئاب ذاتي وهو ده اللي موته.. كان ممكن يضحك عادي ويقول نكت ، وفي لحظة بعديها ينزوي وياخد جمب لوحده كده من غير اسباب.

انا تيبكال دراما كوين ومقررة -رغم اني بحب الولاد- اني حرام في يوم من الأيام اجيب طفل أنقل له جينات الكآبة والوساوس والجنان بتاعتي..

انا تيبكال دراما كوين وف الأول كنت بقسى على نفسي عشان اسيطر عليا وعشان مزعلش فجأة وعشان محسش اللي بحسه .. وده كان بيخليني اكثر تعاسة..

دلوقتي لما بصحى الفجر مخضوضة ممكن اقوم اسرح شعري واقول لي كلمتين حلوين ف النوتة.. وأكمل نوم

لما بخاف من الشغل بروح لحد بعينه اطلع عنده كل مخاوفي وقلقي واقوله يرمي الكلام ف البحر.. واشتغل عادي جدا

اقصد انا معدتش متضايقة من عيوب كتير فيا زي اني بحس بالحاجات بزيادة ..وبقيت واعية إن فيه ناس قليلين ربنا خالقهم كده! عشان من غيرهم التفاصيل مش هيبقى ليها معنى.. وان الفرق بين وجع الاكتئاب ووجع الزعل ..زي الفرق بين آلام الصداع وآلام سرطان المخ ..

.