17.9.14

من باب العبث بالشيء




-1-

ازاي مفيش وِنش بيعدي كل يوم مع عربية الزبالة يلم الأحلام العطلانة وسادّة الطريق؟ 
ليه مينفعش الترزي يفصل لنا جو خفيف النهارده على مقاسنا بالظبط.. ينسينا الشغل والحر وزحمة الطريق الساعة 6 ، والمرتب اللي بيخلص بعد يومين بالظبط، يفكرنا إننا لسه عيال المفروض نلعب ونطير طيارات في الأزهر بارك ونترمي جمب بعض ع النجيلة بنضحك كأن اليوم ده نهاية العالم؟

ليه العالم مش بيزهق ويقرر ياخد إجازة من قوانينه الصعبة فيكسر قوانين الجذب والطرد فنبقى بخفة المزيكا بنتنطط من على البيانو اللي آية بتعزفه ، للكمان بتاع أمل أو للعود بتاع زمر، وبعدين ندعك عينينا ونفتحها فنلاقي نفسنا قاعدين في حفلة لأنغام أو هبة طوجي. كدهوت بالبساطة دي!
ومش هنروَّح قبل ما كل واحد ياخد على الأقل 5 أحضان من ناس ميعرفهمش.. أو ما يعادل حضن واحد بس من بتوع بسمة أو ميرا.

والأحضان ديه تدينا قدرات سحرية فنقدر نسافر المنصورة والزقازيق وطنطا نسلم على حبايبنا ونشوف دعاء العطار، سارة حسين وأماني وهي حاطة فيونكة في شعرها ونروح للبحر شوية.. شوية صغيرين مش هعترض ونرجع تاني بالليل ننام بسرعة جدًا ونقوم نكمل المسلسل المؤذي اللي بيسحب مننا ضحكة يوم ورا التاني..الحياة بقت مرهقة فشخ في كل حالاتها والطبطبات تكاد تكون منعدمة.

القليل من السلام والبهجة يارب..


...................

-2- 
قلبي مهزوز.. صحيت لاقيته كده
تحت عينيا هالات سودا مبتروحش بقالها اسبوع
بدور على أساس بسيط من السلام النفسي ومش لاقية
عندي جواب جروحه كبيرة.. كلها بالطول زي ما رضوى داود بتقول
ومش هيوصل لصاحبه
"فيه نوع من الهشاشة مينفعش يوصل للناس اللي وجعوك"
بس الناس كلهم بيوجعوا..
تعديل: "فيه نوع من الهشاشة مينفعش يوصل لأي حد"

جوا عقلي بقول : I wish it was easier
فيرد عليا صوت جواني :? Do you

...............................


 -3-

سيهديني كتابه الذي أهداه إياه صديقه..هذا كل ما أفكر به
ثم أتذكر بأن الفتاة الجبل تسكن بداخل الكتاب، الفتاة التي لم تمنحه فرصة، التي حَمَلت قلبَه في صمت رفعته للسماء ثم تركته يسقط دون قصد لأنها أنحنت فجأة لتتحقق من ربطة حذائها، كان من الممكن أن تسير دون أن تتعثر بقدميها، ستتعثر به بلا شك وسينقذها من الوقوع في اللحظة الأخيرة فينقذها لتنقذ قلبه..
لكن كما يعلمان جيدًا لا تسير الأمور كما نشتهي بتلك البساطة، أو ليس بالنسبة لها على الأقل.

تعلم جيدًا أنها ليست جميلة كما يدّعي وإن استيقظت بشعرها الطويل المسترسل تعبث بأطرافها البرودة رغم حر اليوم..تضع مرطب الشفاه بطعم الشوكولاته، ثم تأكله بسذاجة شديدة.. تخبره بأن وزنها عاد لمعدله القديم 50 كيلو وهذا أصابها بفقدان الشهية فلم تتناول إفطار ولكن تناولت الغداء مرتين. سيدعوها للخروج ثم ترفض لأنها مشغولة رغم قلبها الخالي.

لا أحب السينابون يا عزيزي، ولا أغلب القصائد الشعرية التي قرأتها من هذا الجيل، لا أهوى سوى لعب الكرة والمشي كالبطريق لمدة يومين وعضلات جسدي تصرخ من الألم، ولا أجيد سوى البكاء في منتصف الليل لساعات متواصلة لأن أحدهم تسبب بجرح واهٍ مقارنة بما أصنعه للآخرين، أخاف الأحلام والألوان الصارخة ، كما أنني صادقة لحد الوقاحة يا عزيزي ولا أعلم التصنع ولا أدرِ كيف ترى من هم مثلي "حلوين اوي " وتقسم على ذلك..
أأخبرك بالحقيقة؟ ستتطلب توبتك عن هذا القسم صيام عشر سنوات وإطعام مئة مسكين وإقرار في كامل قواك العقلية بالندم والكثير من الكتابة،وهذا ما لا تستحقه يا عزيزي.


.........................................

-4-

Date someone who is interested in you. I don’t mean someone who thinks you’re cute or funny. I mean someone who wants to know every insignificant detail about you. Someone who wants to read every word you write. Someone who wants hear every note of your favorite song, and watch every scene of your favorite movie. Someone wants to find every scar upon your body, and learn where each one came from. Someone who wants to know your favorite brand of toothpaste, and which quotes resonate deep inside your bones when you hear them. There is a difference between attraction and interest. Find the person who wants to learn every aspect of who you are, and hold onto them.


.......................

-5-

احنا لسه صغيرين.. ايه اللي شيلنا الحب/الهم بدري كده؟


 .