21.4.13

من الجدير بالذِكر


عارف لمّا واحدة زيي.. تبقى مقتنعة بكل الفيزياء الكونية..بكل قوانين الطاقة بقاءها وفناءها وتحوُلها، مقتنعة ومعندهاش مشاكل أبداً مع نظريات اينشتين وبلانك وماكسويل..بتقرا لنيتشه وفي نفس الوقت لمصطفى محمود بدون أي أزمات..

بس عندها مشكلة عملاقة مع تقبُل فكرة "الفقد" بشتى أشكاله اللي اسوأها الموت..مشكلة بتقوم عليها بسبب حلم وحش..أو افتقاد ناس كتير مرة واحدة..أو المرض..أو الصحيان نص الليل والدنيا هدوء تام عشان سامعة صوت البحر بره متجاهلة حقيقة إنها عايشة في وسط القاهرة.. 

يارب.. أنا مش عاوزة حاجة من الدنيا غير حد مش بيمشي.. وأوعدك إني هبقى كويسة معاه.. وهسأل على سو ومروة وعمرو ولولو وجيجي، وهروق الأوضة كل يوم قبل ما انزل الكلية، وهكلم مريم من غير ما أخاف لاحسن تبقى آخر مرة أكلمها.. يارب اوعدك اني مش هتعصب كتير وهاخد الدوا وهبطل مهدئات قبل النوم ومش هقول كلام وحش عن الناس الوحشين مهما كانوا وحشين في النوتبوك ..ويمكن.. يمكن في يوم أعرف أتقبل القدر والحاجات اللي بتحصل واحنا مش مخططين لها .. يارب حد واحد بس مبيمشيش وأنا مش هصحى مخضوضة وخايفة كده..أكيد يعني أنت عارفني وعارف إن ده كلام رجالة =)

.......................


"هى ..كانت أحلى ما ف النهاردة .. كانت عاملة زى الشمس بعد المطر ..كانت فارس احلامى زى ماقالت على نفسها , بتبقى زى الورد وهى مبسوطة .. بحسها أختى وبنتي" 

عزيزتي ميرا/(بغض النظر عن إني دايماً أمورة..وفارس أحلامك بلا منازع..:P )
أنا بحبك اوي، آه والله، لو تعرفي عدد الناس اللي ببقى عاوزة أقول لهم كده ومش بقول لهم، هتقولي عليا عبيطة، وده بيفكرني إننا عايشين ف مجتمع مريض مش بيسمح للغرباء يحضنوا بعض، ولا بيسمح للبنت انها تقول لولد إنها بتحبه أو إنها بتفتقده حتى لو كان العلاقة بينهم لا تتعدى الصداقة !! انا نَفسي بخاف أتفهم غلط، مجتمع بيقمعنا حتى من التعبير عن الحب.. بينما ممكن تقولي إنك بتكرهي أي حد بصوت عالي وتبقي كده شخص نورمال..!!

عارفة..أنا واقعة في حب البنات الواقعين في الحُب..عينيهم وهي منورة وابتسامتهم المكسوفة لما بيفتكروا الحد اللي واقعين في حُبه.. بيبانوا اوي من وسط الزحمة، هالة النور اللي حواليهم بتفضحهم..النهارده لما واحدة جت شدتني من إيدي عشان تحكيلي عن اللي قال لها "بحبك" وهي بتسمعها لأول مرة -بغض النظر عن رد فعلها- انا فرحت اوي حسيت بالحياة حرفياً -الحيــاة- ناس زينا مش بتفكر بالرتم ده في العادي.. يمكن اللي زينا بيفكروا في فرسان الأحلام وبيصدوا أي حد يقرب..أو بيهربوا -زيي- فمش بتمر بيهم اللقطات ديه من بره وهما بيتفرجوا زي النهارده..
عارفة إن البنات دول على أد ما هما أقويا اوي -زي ما ماما دايماً بتقول لي- على أد ما هما غلابة اوي..آه والله.. وده يخلي ليا الحق ألعن أي ولد بيتسبب في إن بنت تزعل أو تعيط زي بنات المترو الصبح..عارفة يا ميرا ، أنا مش مصدقة بالنظريات بتاعتك عن تناسخ الأرواح، ومش عاوزة أحب الحُب اللي هو هو ده..ومع ذلك بفرح اوي لما بلاقي اللي حواليا واقعين في الحُب..I'm extremist i know .

أنا مدينة ليكِ باعتذار عشان الناس اللي بتضايقك بسببي.. هاخد موقف من المتربصين متقلقيش.
وأخيراً عاوزة أقول لك أد ايه أنتِ جميلة يا رفيقتي، أحلمي أحلام حلوة =)

.............................


ومن الجدير بالذكر التدويني- بغض النظر عن نوبات الفزع- إن اليومين دول مُبهجين بزيادة وجامدين (تنين)..بداية بيوم عيد ميلاد مدحت وعفيفي .

من الأجدر بالذكر أيضاً..إن ميم جاب لي اتنين جيلي كولا ونفذ وعوده بأثر رجعي ومفهمش أنا ليه كنت مبسوطة اوي كده! أنا ممتنة.. شكراً يا ميم على كل حاجة..

ومن الجدير بالذكر أيضاً إن أحمد أخويا جاب لي Cinnamon rolls مخصوصين ليا لوحدي..وجيجي ورغرغ عملوا معايا شوبينج واحنا مش معانا فلوس ويتش واز ويرد حقاً :)


متهيألي كنت هكتب أكتر لو مش عارفة إن فيه ناس هتقرا الكلام ده.. متهيألي كنت هتكلم عن ناس مجبتش سيرتهم قبل كده وإني لأول مرة عن عمد بحاول أكسر التلج اللي ما بيني وبين أي حد..


متهيألي لازم افتكر أكلم ال 11 حد اللي عددهم طلع أكتر..واللي للأسف نمت قبل ما أكلمهم .
متهيألي لازم اقوم اصلي الفجر وانام عشان عندي بكرة محاضرات.

....................


على كل حال..أنا سعيدة الحمد لله.. وليذهب العالم للجحيم .

.