17.2.13

قانون بقاء الطاقة

 
"تمسكوا بأحبتكم جيداً ، وعبروا لهم عن حبكم ، واغفروا زلاتهم فقد ترحلون أو يرحلون يوماً وفي القَلب لهم حديث وشوق
واحذروا أن تخيطوا جرآحگم قبل تنظيفها من الداخل [ ناقشوا , برروا , اشرحوا , اعترفوا ].فالحياة قصيرة جداً لا تستحق الحقد ، الحسد ، البُغض ، قطع الرحم ، غداً سنكون ذكرىَ فقط، والموت لا يستأذن..ابتسموا وسامحوا من أساء إليكم”
 

 الشيخ على الطنطاوي


...........

 نعم ، يمكننا أن نكون دائماً أكثر صدقاً ، لكن احترس، تلك المرحلة ستكون أكثر إيلاماً حينما يقرر عقلك إطلاق كل ما يفكر فيه دون الاكتراث بالآخرين ، أحياناً تجرح من تحبهم الأكثر لا لشيء سوى لأنك تحبهم الأكثر ، الأمر منطقي كيف تعبر عن مشاعرك الأكثر ثورية سوى بالغضب والألم ؟ ألا تتذكر ما أخبرونا عن أن الطاقة لا تُفننى ولا تستحدث ، كذلك الحب يتحول من صورته لصور أخرى ، لا تحاول إقناعي أنه يختفي أو أن مرور الوقت يقتله ، هراء يا عزيزي هراء ، لا تسألني المزيد عن صور التحول لأنني لا أعلم عنها سوى الألم والحنين والرفض أغلب الوقت ، هناك أيضاً علامات النضج وفهم الحياة والتضحية ، لكن لن تعود الحياة يوماً لما كانت من قبل..صدقني

...........


 لا ينبغي أن نخجل من أمر فرض علينا ، مهما كان ، ما دمنا لم نقترفه

يوسف زيدان
 
.........




عن امبارح :
ستب ديه حاجة كده عاملة زي يوتوبيا مصغرة ، أنا مش بعرف أتكلم عنها بس اللي متأكده منه ، إني مشوفتش حد بيعمل حاجة عشان نفسه ، عشان كده أنا واثقة من جوايا إني مش هعرف أطلع منها بسهولة أبداً، و إحساسي بيقول لي إنك عمرك ما هتكون مرتاح لو دخلتها. أنا مؤمنة بالأسباب اللي خلتني اتقبل فيها وأنت تشجعني على كده مع إنك مدخلتهاش لما أتقبلت !
  متحاولش تقنعني إن العالم بالحقارة ديه..
سيبني أشوفه في أقبح صوره بالتدريج في سِكتي وساعتها لما أجيلك بفكر في الانتحار بعد اللي حصل لي، أبقى قول لي معلش وطبطب عليا بابتسامه كده وكده وحاول تخبي تعبيرك الوجهي اللي هيبقى عاوز يطلع لسانه ويقول لي "I told you so"

عالم بيزنس ، عالم بطيخ ، هو احنا مش بشر برضه..؟
مصدقاك ومش عاوزة أصدقك ، معلش أنت عارف العيال اللي زيي فهمهم على قدهم ولازم تاخدهم واحدة واحدة.
 مش يمكن فيه ناس زيي في العالم ده بس أنت مقابلتهمش؟
 مش عارفة بجد هو بسبب كلامك ولا أنا معبية من مدة...

إلا قول لي هو أنا ليه حاسة إن الدنيا بتضيق اوي كده؟ 

.