12.12.12



مش محتاجة أقول إنه نزار ، صح؟!!


....................................

مين قال إن كل بوست لازم يبدأ بصورة ، ومين قال إن الكلام لازم يبقى خطه كبير ، مين قال إن الكلام بيبقى عننا اوي ،كلامي مؤخراً عني أوي، شكلي بطلت اكتب أدب كويس واستخبى جوا حروفه..

..........

حالة من العجزْ الكِتابي ، مشاعر تفوق الوصف ، أفكار تفوق احتمالي ، أحدهم قال يوماً أمامي (لا أذكر من تحديداً ) أن أفكاره ككرات البلياردو تتخبط ببعضها محدثة ضجيج ، وألم في الرأس يدعمه قلة النوم .
لا أعلم عمّا أكتب ، عن أنني لم أعد أراني ، عن أنني أترك النسخة القديمة الغير منقحة ،المملة مني وأنقاد نحو جنوني ، أترك رغباتي بالطفو نحو السطح ولا أتعامل بالتحفظ المعتاد....لا أعرفني بالمرة ولا أبالي ، فقط أود أن أتخلص من الهموم ، أغمض عيني وأعبر الطريق ، ليس بالأمر الجلل أو أنه هو كل ما في الأمر..

...........

هو ايه المشكلة لما أعمل حاجة مجنونة كده لمجرد إني في تلك اللحظة كنت عاوزة أعملها؟ ولا أي حاجة...
السؤال كنتِ هتعمليها عشان بقالك كتير معملتيش حاجة كده؟ ولا عشان جالك الخاطر ده مليون مرة وكنتِ بتطرديه ، ولا عشان حد قال الفكرة فحسيتي انه بيدعمك وإن مشاركة جنونك مع حد شيء لطيف للغاية؟

...........

حدثني قائلاً: عارفة ايه مشكلتك؟ إنك فاكرة الناس اللي في الدنيا ديه كلها كويسين بس أغلب الناس اللي عايشين ع الأرض ولاد تيت..

(طز ، أنا أصلاً بدعم الاكتفاء الذاتي ، بس مش هحط نفسي هناك تاني ، مهما كلفني الأمر ، أبقوا خلوا الأنانية ديه تنفعكم )

...........

حدثتني قائلة : خلوا بالكم على بعض اوي وأعرفوا إن الناس بتتغير ، بتكبر ..

...........

وكنت الأسعد لما لاقتني أمتلك جانب خاص لوحدي في الحوار ، فريدة من نوعي :)
شوية غرور عشان يدونا ثقة بنفسنا لا يضر .
...........

خايفة أكلم سارة...أصلي هعيط ، مش عاوزة أعيط. وبالمثل روني ، هتزعل عشان صوتي مش كويس وأنا بيبان عليا لما بتضايق ،مش عاوزة أكلم لول ولا ميرو ولا جيجي ولا أي حد ، كل واحد وليه همومه ، سايباهم لوجعهم وسايبالي وجعي ،بس أنا مش موجوعة ، أنا مش عارفاني بس !!

............
 
ورايا ريبورتات وشيتات ومذاكرة تتعمل ، مش هنعيط . تمام؟ 

..............

قابلناها للمرة التانية ، قال لي إنها شخصية درامية ممكن تتحط في كتاب
بعد التفكير...عندك حق ،افتكرت لما شوفتها بتفرح بعفوية طفلة بتكتشف لأول مرة محل تويز آر اس،
وبتسرح لما بنسكت كأنها عجوز عاش حياته 3 مرات وفي كل مرة قابل مصايب مختلفة ، عادية مش مارلين مونورو ، مع إنها أمورة لو ركزت معاها ، بتحكم بتهور على الأشخاص ومش بتلتمس الأعذار مع إنها متقبلة لإختلاف البشر بشكل كبير !
قوية وصريحة وضعيفة ولطيفة ، بس في المجمل غريبة أو خليها مختلفة ، المرة ديه أنا أكثر تقبلاً وحباً ليها .

...........

خايفة أكتب وأحكي ،ليه ؟ 
خايفة من الحسد؟ ولا خايفة من المواجهة ؟

............

عن الكلام الكتيييييييير اللي مش قادر يطلع
عن دماغي اللي مش بتبطل ليل ونهار
عن إني محتاجة أسمع ناس جديدة أكتر من كده
عن افتقادي لحواديت ما بعد منتصف الليل
عن العطش ، والبرد ، والسجاير ، والزحمة ، والانترفيو بتاعت رائف
والسؤال الغريب ،والورد ، والسفيرة المجنونة ، والمرة الأولى دائماً
عن ال sticky notes الجديدة ، والنوتة البُني الحلوة (حبيتها اوي) ، بالاضافة للحب في زمن الكوليرا.

عن التعب والتعب والتعب
واللاشيء
عن الفراغ أو الامتلاء أو الحب أو الفقد أو عدم الاتزان
عن إني مش فاهمة حرف من اللي بقوله
وعن إني لازم أحاول أتكلم مع حد عارفني عشان يفهمني ايه اللي بمُر بيه ده بالظبط
عن النوم ، وبطل الرواية اللي مفروض أكتبله ، 
لأ آسفة مفيش حاجة مفروضة ..مش لازم اكتبله بس أنا عاوزة أكتبله.
عن إني عايشة في حلم جواه كوابيس ومش عارفة أصحى .
عن إن 12.12.12 مكنش نهاية العالم !

............

تصبحون على أروع ما فيكم ، وأصبح على واقع إن وُجد..