31.12.12

Another year has gone by..

هكتب عشان النهارده آخر يوم في السنة ، عشان محتاجة أفتكر كل لحظة حلوة ، وعشان البوست اللي فات ينزل تحت فمحدش يقراه كتير وبالتالي ميفضلش آخر بوست ف المدونة كئيب...
هكتب عن مواقف حصلت في السنة دون الاستعانة بالنوت بوك حيث تفاصيل التفاصيل ، مش مهم تكون حصلت ليا ، مش مهم تكون حصلت أصلاً ، مش مهم أي حاجة....بس ده هيبقى أطول بوست في السنة دون مراعاة ترتيب زمني ، زي ما هفتكر زي ما هيتكتب وبدون تعديل.

............
TOBLERONE
 
أول مرة دعاء جابتهالي من دبي ، ولما رجعوا من سفرية اسكندرية وكانوا سابيبني لوحدي ، إدتهالي كهدية لمصالحتي ولو إني مكنتش متضايقة في الأساس ، مقدرتش أقول إني محبتهاش بس محستش إنها نوعي المفضل من الشوكولا...


تاني مرة وبعد المرة ديه بمدة قصيرة جداً ، جاتلي هدية وأنا قاعدة في كافيهي المفضل في وسط البلد ، واللي جابهالي قعد أكلها معايا ووافقت ، بغض النظر عن خرافاتي اللي بتقول إن مينفعش تاكل شوكولاته ادام حد لأن ده بيخليك تقع في حُبه بدون مبررات وبيأثر على مركز العاطفة عند الجنس الرقيق (اللي انا مش منهم)
من الواضح إن فكرة حد يجيبلك شوكولا ساعتها كانت أهم من النظريات اللي متجربة ع الفيران. انبسطت جداً واحتفظت بالطرف المثلث منها في مكان مش فاكراه .

من ساعتها وأنا متعرضتش للنوع ده لأني نادراً لما بقف في السوبر ماركت ، ولو وقفت مش هلاقيه غير في ماركت كبير ، فتعايشت لحد ما لاقيتها امبارح جبت 3 منها ليا انا وسو وجيجي..ولما كلتها لوحدي اكتشفت اني برضه مش بحبها وأنا لوحدي ، تخيل أنت سخرية القدر في عز الاكتئاب تكتشف إنك مش بتحب الشوكولا.



...........


أفتكرت جواب كان مفروض أوصله لواحدة صاحبتي موصلهاش لحد دلوقتي ، احتكرته عشان عجبني واحتفظت بيه ، (كم أنا شخص دنيء )، بس هي على كل حال مكنتش في الحالة اللي تؤهلها لقراية الجواب ده ،لما تجي لي هبقى
أوريهولها عشان الأمانة العلمية وأقولها إني سرقته ، الجواب كان فيه :

"زمان كان فيه راجل اسمه شكسبير ، كان بيقول الآتي: دُر إلى اليمين يأخذك دوار. ودُر إلى اليسار يمحو دواراً دوار" .

أول ما قريت الرسالة افتكرت الــ Eqilibrium في الاستاتيكا والـ structure وسألت بكل سذاجة يعني اللي هيلف يمين وبعدين شمال مش هيحس إنه دايخ على اساس ان المركبتين بيلاشوا بعض....!

بيتهيألي مش لازم أقول رد فعل اللي أدامي كان ايه في تلك اللحظة حفاظاً على بريستيجي :D
وآخر الرسالة كان بيقول " أنتِ قوية كفايا عشان تعدي الأزمة ،واحنا موجودين عشان المساعدة دايماً".

هو أنا عادي لو أخدت الكلام ده على نفسي برغم إني سارقة الجواب وإن مناسبته مختلفة وكل الحاجات ديه ، صح؟ هعتبر إنه عادي وهكمل البوست :)



............


-Can you be my home really?
-I already am...
-nfsk f aih?
-nfsy el sa3a to2af and it did already, nfsy nfdl m3a b3d ,nb2a mbsoteen forever ,w a7sesk eny el home bta3k lma t7tagi home..

والحاجات اللي زي ديه بتحسسك أد ايه أنتَ لقيط معنوياً  :)


............
حلم التمرد الأليكساوي :)

............


-طيب بصي أنا معنديش أخوات بنات ، ومعرفش مفروض ايه يتعمل أو أساعدك في ايه بالظبط ، ومش هسألك لوعاوزاني في أي حاجة لأن أنا في البيت اللي جمبك وزيي زي داليا ، أنا بس نفسي أعرف أنتِ حاسة بايه دلوقتي ،

بعد ما فضلتي تحبيه 5 سنين ، فجأة كده هيبقى ادام الدنيا كلها الراجل بتاعك !! أنا نفسي مش مستوعبة !!

-مكنتش أعرف إنك عارفة الموضوع من زمان كده
 أقولك أنا مش عارفة بالظبط هو احساس غريب اوي ! إني مش هستنى تاني خلاص..هنبطل نقول نبعد ونحاول نشوف حياتنا عشان نرضي أهلنا وبعدها نرجع تاني .

-فاهماكي كأن خلاص الحرب خلصت ، بس أنا مش فاهمة ليه موافقتيش ع الولد الأمريكاني وخلصتي ، أنتِ بتتدبسي تدبيسة محترمة واسأليني أنا..

-خلاص بقى اتدبست واللي حصل حصل ...


..................




سوري لكل واحد عملت فيه كده السنة ديه .. بجد كنت بروْح اضحك
واحس اني مشفقة عليكم اوي !  :D
وده اللي بيحصل When you mess with the wrong person


..........




*تعويذة طرد الاشباح*
النسكافيه في المج البُني ، فيروز ، تشيكن ماكدو ،وفي لحظات الغباء " يا ميدووووو" ، سكر مكعبات ، ومش هانعيط... :)

أجب عن الأسئلة التالية (هم 4 اسئلة فقط واجباري)...
والنتيجة في كل مرة إذن كل حاجة كويسة ، واللي مش كويس دلوقتي هيبقى كويس كمان شوية.

*شاركيني قهوة الصبح ولا تدفني نفسك في أشجانها..
بس ده نسكافيه عشان القهوة بتجيبلي هبوط ، لا مؤاخذة يا حاج نزار :D

.............

توابع قراءة قصيدة بلقيس

نون : هو لسه فى من نزار ده ولا خلصوا ؟
راء : تؤ الفصيلة ديه انقرضت مع الديناصورات يا نانس...ميكونش عندك فكرة

- مش يمكن يكون فيه لسه من الفصيلة دى ؟

- يابنتي صدقيني خدي مني الخلاصة...الفصيلة الجديدة كلها عندها Fatal Erorrs

-امممم طب نعمل ايه بقى بالفصيلة الموجودة دى ؟

-معنديش حلول، عندي افكار سادية تهدف للتخلص منهم جميعاً ،وبعدين نجيب قصايد لدرويش ونزار ونقعد نقراها على أرواحهم بعد ما تتم عملية الابادة..
- اتغيرتى يا رضوى وبقيتى عنيفة بس مادام الموضوع فيه قراءة قصائد نزار ودرويش أبقى معاكى طبعا.
- بس انتي بتيجي ف الجد وبتطيري زي ما نزار عمل ف القصيدة

- لأ الا الموضوع ده .. أنا دايسة معاكى فيه بس طب سيبى أخويا و أخوكى كمان وكفاية كده ،أصلهم متربيبن و كويسين يعنى.
-هههههههه يا حونين ، بقولك اخطاء مميتة يا نانسي ،يعني دكتور بينسى الفوطة والمقص جوا معدة المريض الغلبان اللي نايم ع الترابيزة ف ال OR ...كلهم عندهم عيب ف الكتالوج يا أمي..


...........

هاتبقي مهندسة اتصالات ناجحة اوي، صدقيني.
ولو فقدتي الأمل هتلاقيني جمبك عشان أشحنك بالأمل من جديد...

:)
:)
:)


............

وحلم كمان جديد..يوم واحد بس صد رد كده على طول :)




"عاوز آخدك معايا كل مشاويري "
"وأنا عاوزة أروح معاك كل مشاويرك.."
............

عزيزي (أقصد كلمة أخرى)/

لأن ما بيننا تخطى حدود الكلمات ، ولأنني لا أمتلك ما يكفي للتعبير ، وإن جاءت نهاية الكون اليوم أو الغد أو في اللحظة المقبلة فقد حصلت على ما أتمنى من السعادة بوجودك فقط..

أشكرك لإعارتي (نضارتك) حينما كنت ولازلت وستظل صديقي ، أشكرك على تواجدك ، وأشكرك على إيجادي في أحلك الأوقات وإنقاذي من الوقوع في دائرة الحزن..
ياعزيزي(تعلم ما أقصد)..كن دائماً الأروع والأعظم فهذا هو قدرك

بالافرنجي يعني عشان العربي بتاعك تعبان
Je crois en tois ... الافرنجي بتاعي أنا كمان تعبان كفايا كده

(اهداء على كتاب عندي محدش أخده :) )
................



بدون شك كانت بتعزفله Requiem for a dream 
المجد للكمنجات..والمزيكا العبقرية ..
والنظرات اللي بتخترقك وتدخل على قلبك عِدل
..

............

خلينا نتكلم شوية عن كتابنا أبجدية ...اللي بجد فخورة إني كنت من ضمن كتابه ، واللي معرفش ازاي مفتخرتش بيه كفايا ، يمكن عشان تدوينتي سيس شوية :)
بس لازلت فخورة وبفتخر كل ما بقرأ اهداءات الناس ليا فيه :)


(العزيزة رضوى /
ابداع عفوي بداية صفحة جديدة في حياتك وحياتنا ،
وإذا حسن البدء ، حسن الختام
"كوني كما تبقين " لأنك تستحقين الأفضل...
داليا رحاب )

(رضوى...بونبونتي ، بنت قلبي
والبسكوتة اللي بتخليني متفائلة لما البيبان بتتسد...
يارب تلاقي بيت أحلامك
باسنت خطاب )

(فرصة سعيدة يا رضوى وعلى فكرة الصغيرة اللي بتكون على اسم الاكبر منها..
يعني انتِ اللي اسمك على اسمي.
استمري ...التدوينة على صغرها محسوسة ، ربنا يوفقك وتعرفي أنتِ عاوزة ايه بدري
رضوى الشامي )

(إلى خليفتي في الهندسة وما إلى ذلك ...
love you sis
جهاد نجيب )


(أتمنى أن نراك قريباً في فلسطين

ونعزمك على طبق مقلوبة غزاوي
بنكهة الحرية في بلادنا
عُلا )

...............




السنة ديه مسكت عضو علاقات عامة خارجية في STP ، وأتقبلت في أول انترفيو في حياتي ،شوفت عالم جديد مكنتش أعرف إنه موجود ، والدنيا طلعت واسع ، أوسع بكتير من خرم الأبرة اللي كنت شايفاها منه ،أتكلمت مع VIPs كتير مكنتش متخيلة إنهم بجد ، قعدت وسط شباب STP وهما سايبين بيتهم قبل العيد بيوم عشان يخلصوا الشغل اللي وراهم وفطرنا سوا يوم عرفات يوميها مكنش نفسي أروَّح أصلاً ، رُحت ال CIC لوحدي (ومتهتش) ، قابلت أبو الفتوح وأتكلمت معاه فيس تو فيس ، عشت مواقف طريفة أغلبها كنت بلاقي معتز جمبي بيقولي (رضوى افتكري اللحظة ديه بكرة هتفطسي على نفسك من الضحك لما تعدي في نفس المكان) ، كلمت أحمد يونس وبعتله مسجات السنين، VIP بعت لي على تويتر وعشان مبدخلش على تويتر مشوفتش الرسالة غير بعدها بشهر وكنا محتاجينه جداً وطبعاً طيرته أنا (محدش يقول لمعتز بقى) :D
ياسين اللي مش بيشكر في شغل حد غير لما بيشتغل فعلاً بعت لي بعد آخر ايفنت عشان يقول لي إني نجحت وجزاكي الله خيراً وعملت شغل حلو اوي وانه كان شايفني بتحرك وبعمل أي حاجة ممكن تتعمل حتى لو مكنتش تبع شغلي لمجرد إن الشكل العام يطلع كويس..
السنة ديه اكتشفت إني ممكن أبقى أي حاجة ومش كل حاجة عشان كده عندي القابلية للاختيار ، وأنا اخترت مبقاش PR تاني :)
بس ده ميمنعش إي بحب STP ومخلصة جداً ليها .. السنة الجاية أنا Juniors ،هناك واثقة إني هلاقيني وهبقى من العظماء بتوعها :)

............

السنة ديه كمان دخلت K-vector المكان اللي كان نفسي ادخله بس حاجة كانت مأخراني عن الخطوة ديه ، بقيت Fundraiser  ، رائف الهيد بتاعي وده محببني جداً في الحوار عشان عارفة دماغه في اختيار الناس وعشان عارفة انه هيتفهم ظروفي وده هيشجعني اشتغل واعمل كل جهدي ، متأكدة إني هستفيد اكتر كمان من الــ BR ومش عارفة الموضوع هينتهي لإيه بس اديني فيها :)

.............


كان نفسي اعمل مينشن للناس كلها بس كنت واثقة إن بياعة المناديل اللي بتقعد على باب المترو معندهاش أكونت على الفيسبوك وانا ممتنة لصباح الخير اللي بتقولهالي كل ما اشتري منها مناديل..

السنة ديه عرفت ناس غاليين اوي على قلبي ، خسرت ناس تانيين لأسباب معرفهاش ،وفيه ناس كملوا معايا زي السنة اللي فاتت واللي قبلها وقبلها ، اكتشفت ان فيه ناس بيغيبوا عنك مليون سنة ضوئية وترجع تلاقيهم زي ما هم بالظبط مهما حياتهم اتغيرت ، وناس تانيين تفتكر إنك خسرتهم بس تآلف أرواحكم بيخليكم ترجعوا لبعض من تاني وتنسوا كل الخلافات ، السنة ديه اتعلمت إن فيه ناس موجودة عشان تساعد غيرها بس ، وإن فيه ناس بتنزل وتتمرمط مرمطة السنين عشان 500 واحد يقعدوا مرتاحين ويتعلموا حاجات محترمة (EPRs )ويل ريلات :)

والسنة دي اتعلمت من ناس اني لازم اجدد نيتي كل شوية ، وافكر في كل تصرف عشان الكون بيرمي اشاراته واحنا اللي بنفسرها او نتجاهلها ، السنة ديه شوفت العظمة بعينيا ، واتأكدت إن مفيش حاجة اسمها ملل العالم مليان احنا اللي حابسين نفسنا في صندوق ازاز وفاكرين اننا شايفين الدنيا...

السنة ديه أكتشفت رضوى ، شوفتها بتكبر وبتكتشف العالم الكبير ، كنت فخورة بيها للحظات كتير ، وكرهت تصرفاتها للحظات تانية ، كان نفسي اشوفها احسن من كده ،كان نفسي آخد بالي من أختي الصغيرة "نور" وأدلها ع الطريق وقصرت معاها اوي..

كان نفسي أقرب من ربنا أكتر وأحبه زي م المفروض يكون..في المجمل انا فخورة وممتنة لكل حاجة حصلت او محصلتش .. ممتنة ليك يا ربنا عشان ادتني الفرص ديه كلها، عشان استخدمتني ومش أي حد تاني غيري، عشان لسه بتمسك ايدي وحتى لو مكنتش استاهل أو كنت مش كويسة كفايا...
وأخيراً عشان ادتني ناس أجبروني أكتب البوست ده وأجبروني اقاوم الاكتئاب ولو حتى نسيوا يقولولي إني حتى وشكلي بشع من كتر العياط هفضل أمورة :)

كمان ممتنة لـ عمرو عشان هيبعتلي هدايا النهارده مع سانتا بما اني مش هحتفل عشان امتحان بكرة(مفيش احتفال ينفع من غير اللي بنحبهم مكنتش هحتفل ع كل حال)


سلام يا 2012 بحلوك وبمُرك وبنهاية العالم اللي جت والعالم اللي بدأ من جديد :)

آه والسنة ديه جبت الكاميرا خلينا مننساش النقطة ديه فيري ايمبورتنت
..........


And that pain you feel?
That's life.
The confusion and fear?
That's there to remind you, that somewhere out there is something better,
and that something is worth fighting for.

..........
إلى أحمد خالد الجمال : من سنة زي دلوقتي قلت لي اكتبي بوست طويل
وعدت سنة اهو ولسه بقول نفس الكلام زي السنة اللي فاتت وكتبت البوست بعد 365 يوم إلا ربع..
خالصين وملكش حاجة تاني عندي :D